sekadar ingin berkongsi

Rabu, 25 November 2009

kisah se0rg hamba Allah..

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu mengejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah- celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas. Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya . Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba....terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu... bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu.

Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, “Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni.” Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Dari cerita diatas kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, jadi beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba Allah bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita sebab tu tikus tu gigit tali. Madu...,madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba Allah itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Sama-samalah kita insafi diri... :)

p/s: di copy from fb.. name di tagged by naemah.. bezz n menginsafkan..
saje nk kongsi ngan korg jgk..:)

Isnin, 23 November 2009

caution!!

hurm.....
selama ni aku cume penah dengar or baca kat surat kabar je pasal ni... psl pak arab yg memperdayekan mangsanya kat atm... ish.. mmg menakutkan!! last2 terjadi kat diri sendiri...
eeyyy... alhamdulillah xde ape2 yg buruk belaku...hurmm...

smlm... aku nk kuar kn duit kat atm maybank 500m dari umah aku.. akak ikut skali.. tp dye lmbat sket masuk cz dye nk dok belek2 kete dye dulu... huh.. so.. aku je la sesorang g masuk bank...
keadaan lam bank 2 tenang je.. sunyi.. n adela beberape org di dlmnye.. aku pun dgn tanpa syak ape2 exited je nk kuarkan dwet... huhuu.. tetiba aku perasan ade someone menghmpiri aku.. bile aku pusing blkg.. dye terus g atm sebelah.. makhluk ni lelaki.. klu tgk drpd gayanye.. pakaian kemas.. bertopi.. muka suci.. putih..muka arab(tataw la klu bangla ke..).. tp mmg muka baik laa..

bile aku nk tekan pin.. dye dok intai2.. aku tkan pin slow2.. takut dye prasan no yg aku tekan.. tggu dye pusing ke lain... tp dye still dok perati.. aku tataw nape aku xde keberanian nk pndg or marah dye...haih.. penakut sgguh.. aku da rase len mcm... neves gile time 2.. istighfar jee.. jgn la kene pukau~

aku tkan la amount... then..b4 kad atm aku nk kuar.. ade org sentuh blkg aku.. dye tunjuk duit yg btaburan btul2 kat sebelah kaki aku... ade beberape elai not 10 n 5 rnggit... org td sebut 'ur money'.. aku da heran.. sejak bile lak aku ade dwet sebanyak 2?? rase len mcm da ni...aku terus geleng kpala.. then amek kad n dwet dgn lajunyee.. bile aku pusing blkg.. tgk sume dwet yg byk td ilang.. skali ngan org td ilang... aku blurr.. cepatnye dye gerak...

pas2 ade pakcik india ni dtg kat aku.. dye tny ' betul ke bkn dwet u?? betul2 kat kaki u td'
aku x jwb kot... still in blurr... lam bank 2 xde org len kot.. pas2 akak masuk... tny nape aku len mcm je.. huhu.. muke cm nmpk antu fighter... aku cite la kat akak.. akak suh cek baki lam akaun.. takut kes kat surat kaba 2 jadi kat aku lak.. cek2.. huhuuu... dwet still ade... syukur2... klu x.. kedana la aku di watnye..

bile2 pk2 balik... cara ni cm same je ngan care pak arab lam srt kaba 2.. tyme org nk kuarkan dwet.. teraburkan dwet kat lantai.. suruh org 2 kutip.. dlm mase yg kejap.. sume dwet lam akaun abes.. n org2 arab 2 pn ilang skali.. eeyyyy... seram!!

alhamdulillah.. sume dwet aku selamat..hihii.... huh..ade ati nk kenekan aku??? mntang2 r muke aku muke senang kene tipu... hah.. baru dye tw sape aku yg sebena..... huh~

p/s: ati2 la wahai sahabat2ku... klo nk kuar kn dwet.. make sure ade org yg dikenali jage kt blkg.. zaman skg ni mcm2 care org nk menipu... eeee.. k roger n out~

Sabtu, 7 November 2009

syukur alhamdulillah

**di copy n paste from website iluvislam.. byk artikel psl bersyukur ni.. hurm.. bile bace sume... baru t'sdar.. betapa kurangnya aku bersyukur selama ni.. terlalu byk da nikmat yg ALLAH TAALA beri kat kita.. iman..islam..akal..family..saudara..rakan2..udara..chy matahari..n byk3 lg.. tp aku terlalu leka utk bersyukur..T_T
syukurlah aku dah diberi kesedaran.. syukur aku masih belom terlambat...
alhamdulillah......... syukur.. terima kasih Ya ALLAH atas segala nikmatMu...:)

lirik lagu ungu-syukur alhamdulillah

Selalu ku sakiti Engkau dengan dosaku
Ku balas segala kebaikan-Mu dengan kekurangan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahawa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku

Selalu ku tingalkan Engkau dengan khilafku
Ku balas segala kemurahan-Mu dengan keburukan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahawa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku



Pesanan Editor: Sesungguhnya Allah swt Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. Mari berfikir sejenak wahai sahabat, jika sifat Ar-Rahman nya meliputi segenap alam, kepada yang Islam dan bukan Islam apatah lagi sifat Ar-Rahim Nya, yang hanya memayungi hamba-hambaNya yang beriman. Jika engkau perbaiki amalmu, menuruti suruhannya dan meninggalkan larangannya semampu mu, bersabar dengan segala ujian dan sentiasa bersyukur bukankah itu lebih baik bagimu kerana pasti takkan pernah DIA akan meninggalkanmu walau sesaat.



'Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak' (Hadis Qudsi)


## jom sama2 kita bersyukur dgn nikmat2 ALLAH ni...:) hargai nikmat2Nya.. balas nikmat2Nya dgn kebaikan.. juz lakukan segala suruhan n tinggalkan larangan..belom terlmbat lg sahabat2ku...:) gudluck utk sume..:D
nk ingtkn korg dan juga peringatn utk diri ini-

Selasa, 3 November 2009

duhai sang lipas~

alhamdulillah....
1 paper sudah selamat berlalu.... hehehe... 5-1=4!!!
4 papers more!!! cayok!!

tp bukan itu yg aku nk stori... its about Mr Lipas!! hehe..why i called it Mr becoz makhluk 2 da m'huruharakn, kuat, melawan dan degil!! adeh.. xkn miss kot ek?? slalu yg degil ni jantan je la.. huuhuu..

mule2 camni...
mlm 2.. time tgh tension2 study... tetiba pintu bilik kami diketuk dgn cemasnye.. upenye jiran bilik depan kami yg ketuk...
trus je tny "takut lipas x???"... hah?? lipas???? kitorg pn ape ag.. terus je angguk dgn lajunye!! huuu...mmg takut beb! geeeliiii~~~~~

dye nk mintak tolong halaukan lipas lam bilik dye... kitorg pn jd simpati... wlupun takut... kitorg still g bilik depan.. tringin gak nk tgk rupe lipas 2~ tp... bile tgk je rupe lipas 2....... meremang trus bulu roma!!! besarnye!!!! rase nk lari pn ade... tp kesian kat jiran pny psl.... kami still bdiri kaku kat pintu...huuuu... bole tgk je la...

beberapa minit blalu..... keadaan still same... kitorg juz bdiri kaku di dpn pintu smbil peluk penyapu... (konon nk halau la... tp....) Mr Lipas 2 pn stay remain kat position yg same... ntah ape la dye pk... syok sgt kot landing kat meja jiran aku tuh... hurm...

nk mintak tolong org len.... tp dorg mcm xde je.. sunyi sepi... da tido kot... nasib kitorg laa...

aku pn dgn gaya hero nye trus la menghampiri lipas td... nekad nk halau!!! klu biar lame2 mmg x studi la kitorg jwbnye.. asik dok perati lipas je.. kitorg tgk dye... dye tgk kitorg balik... dye tgk kitorg.. kitorg tgk dye balik.. adeh!

dengan b'senjatakan penyapu... aku trus tolak lipas 2 ke arah pintu.. time 2... hanya Allah je yg tw betape cuaknye aku.... mggeletar lutut... mmg da x ingt ape da... yg aku taw... time 2 aku da jerit sekuat ati!!!!!! (tedengar gak sket2 suara2 latar kat blkg aku.. msti rumet n jiran aku pn jerit skali..huhu)

but lipas 2 mmg degil... melawan.. lgsung x nk ikut ckp penyapu 2.. still dok pusing2 kat lantai bilik.. lipas 2 panic kot sbb time 2 mmg kitorg jerit skuat ati... aku awal2 da lompat atas katil.. heee..(tp tgn still pgg penyapu nk halau lipas)

at last... lipas 2 bejaya dikeluarkan... aku pn kuar la skali.. kang x psl2 dye masuk bilik aku lak.. eeeeiiii~~ but.. bley plak tetibe lipas 2 ade ati nk kejar aku??? wuuuu... sape x takut??? aku pn lari laa... tejerit2 aku dibuatnye! ish! then, aku tgk dye stop.. aku kejar dye balik.. dye pn lari.. huhu.. mcm men kejar2 lak..

aku kejar la dye smpai ke toilet... agak2 da selamat... aku stop la kejar... biarlah lipas 2 aman di toilet.. jgn masuk bilik aku sudah.. cpt2 aku pth balik.. tetibe jiran aku dgn gaya ganasnye terus je kejar lipas 2 n ketuk sekuat ati... tekejut gak n tindakan jiranku 2.. mane dye dpt keberanian pn aku xtaw..huhu.. td bkn men takut ag~ hik3..hm..cubaan petama tuk membunuh lipas tu gagal... lipas 2 kuat... dye lawan balik jiran aku 2.. x psl2 jiran aku 2 lintang pukang patah balik.. huhu.. penyapu pn da tetinggal kat depan pintu toilet.. then.. dgn brani nye jiran aku 2 amek balik penyapu.. n pukul lg lipas 2 skuat ati... ganaz gak gayenye... geram sgt kot.. huhu.. (aku n rumet awal2 da nyorok kat tepi pintu bilik...) Mr Lipas 2 akhirnya x dpt nk menyelamatkan diri.. pasrah je dgn ketukan drpd jiran ku itu..

umurnya x pnjg... xpela.. lipas 2 da silap lgkah g masok bilik jiran aku.. akhirnya dgn muka lega jiranku ucap trima kasih kat kami... :D

wlupun aku lg byk menjerit drpd effort m'halau lipas 2.. tp aku still bangge n diri sndiri.. at least brani gak g kejar lipas 2..hik2..

wlubgaimanapn... tq kat Mr Lipas yg x pnjg umur 2.. sbb da bg peluang kat aku jerit sekuat ati.. at least.. da kurangkan sket tension aku time study td.. lega..lega.. huhu.. trus ley smbung study dgn senyuman..cewah!

tq gak kat jiranku yg bg peluang kat kitorg utk tgk rupa Mr Lipas tu..

n last but not least...tq also 2 my rumet yg ade skali di tempat kejadian... s'krg2nye dye ade niat nk menolong.. wlupun skadar tolong jerit je..hiiihii:p

inilah kisah kami dgn hanya seekor lipas~
-mlm b4 my first paper-

Khamis, 29 Oktober 2009

...aNuGeRaH bUaT TeMaN...

ERTI KAWAN:
SAHABAT(TEMAN)
BERSAUDARA
PENASIHAT
SUSAH SENANG BERSAMA
PENDORONG
SANGGUP BERPISAH KERANA KEBENARAN
2 PERKARA YANG MESTI KITA LUPAKAN
KEBAIKAN KITA PADA ORANG LAIN
KEBURUKAN ORANG LAIN PADA KITA
2 PERKARA YANG MESTI KITA INGAT
KEBURUKAN KITA PADA ORANG LAIN
KEBAIKAN ORANG LAIN PADA KITA
MUTIARA KATA SEORANG SUFI
HAK SEORANG KAWAN JIKA ENGKAU TIDAK MAMPU MEMBERI BANTUAN KEPADANYA, JANGANLAH PULA ENGKAU MEMBERI KESUSAHAN KEPADANYA, JIKA ENGKAU TIDAK MAMPU MENGGEMBIRAKANNYA, JANGANLAH PULA ENGKAU MENDUKACITAKANNYA, JIKA ENGKAU TIDAK MAMPU MEMUJINYA, JANGANLAH PULA ENGKAU MENGEJINYA...
CINTAILAH orang yang engkau cintai sekadarnya saja, siapa tahu suatu hari nanti ia menjadi orang yang engkau benci pula
BENCILAH orang yang engkau benci sekadarnya saja, siapa tahu suatu hari nanti ia menjadi orang yang engkau cintai pula
-saidina Ali Abi Talib-*
Artikel asal oleh : Penceramah motivasi Ustaz al-kausar

Selasa, 27 Oktober 2009

im a biG gurl...SayAnG Mak~~~(^.^)

hurm....

tggal beberape jam je lg aku akn memasuki alam 20-an..huhuuuu.. seram gak asenye... tp klu org len la ade gak yg x prasaan ape2 bile masok 20-an ni.. dorg xde rase ape2 pn.. em.. tp aku?? neves!huk3..layakkah aku?? pd pndpt aku la.. bile kite da mjangkau ke umo 20-an ni.. tggugjwb pn da makin berat... kene jadi dewasa... kene bantu keluarga,agama, bgsa dan negare.. (cewah~) huhu...dgn muke yg still comot.. dgn perangai yg msih kebudak2kan ni.. haih.. x sesuwai!! bile nk brubah ni??????????(-.-)

emm..wahai insan yg bename hani.... kau kene kuat! kau kene matang! hani bole!! wuuuu...:p


hani + matang = mampu ke???

tgh org len sebuk beperang ngan buku msg2 (study)... aku pule g beperang n perasaan sndiri...( wah...kagumnye aku n ayat sndiri..hehe)... klu aku ckp xnk 20 tahun... msti org kate aku gile..
huk2... x ley ke kekal ngan usia belasan tahun????? hm...

xpe hani..... u can do it!!

*haaa..i wanna share my present from my beloved mom~ *_^

now... i still dunno wats inside dis cute pink box.. mak suh bkk bile tepat 28hb okt but ayat2 penawar kat atas box ni da cukup wat aku exited... terima kasih mak!! sayaaaaaang mak!!!:) sgt comel la adiah ni... heeeee:D








-sy masih belasan tahun-

20.30/27th oct

Jumaat, 16 Oktober 2009

Its CoMPliCatEd...

Dipetik dari sebuah buku psykologi... ...
Kiter renungkan sesama... mungkin ade hikmah disebaliknya"I LOVE U"

Anda mengetahui yg anda merindui seseorang apabila
jantung anda berdegup pantas ketika teringatkan dia.
Dan walaupun sekadar "Hai" daripada dia mencukupi sebagai penenang.
Ulasan:
anda mungkin menaruh hati kepadanya,
cuma anda tidak menyedarinya ataupun anda tidak mahu menerimanya
sebagai kenyataan.

Jangan jadi terlalu baik, saya akan merindui kamu.
Jangan terlalu mengambil berat, saya mungkin menyukaikamu.
Jangan jadi terlalu 'sweet', saya mungkin jatuh
hati kepada kamu. Amat sukar untuk saya menyayangikamu jika kamu
tidak mahu membalasnya.
Ulasan:
seseorang yang membuat kamu jatuh hati kepadanyasebenarnyamenyayangi kamu lebih daripada kamu menyayangi dia.

Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi
sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu
dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih ... terimalah
kenyataan itu dan sekurang2nya dia pernah
membahagiakan kamu.
Ulasan:
Masa akan menentukan segalanya, jika dia ditakdirkanbersama anda,
dia akan kembali.

Jangan melarikan diri dari 'cinta' apabila ia berada
di hadapan kamu, Jangan melarikan diri daripadanyakerana suatu hari nanti, kamu pasti akanteringatkannya kembali dan menyesali perbuatan kamu itu.
Ulasan:
hargai orang yang menyayangi kamu, bukan mudah untukmencari orang
yang menyayangi kita. yang palingberharga ialah hati yang ikhlas.

Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil.
Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan. Ingatlahbahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali,mungkin tiada lagi peluang kedua.
Ulasan:
Masa tidak menunggu kita. Jika anda rasakan anda telahbertemu dengan orang yg
sesuai, maka hargailah dia,jangan biarkan dia berlalu begitu sahaja. Janganbertangguh
kerana takut. Cubalah dahulu atau anda akan
menyesal kerana membiarkan ia berlalu begitu sahaja.Tiada sesiapapun yang tahu apakah yang membuatkan andabenar2 bahagia.

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata
yg satu lagi, "Saya air mata seorang gadis yang menyayangi seorang lelaki
tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?". Jawab titis air mata kedua tu,
"Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis
yg menyayangisaya berlalu begitu sahaja."
Ulasan:
Tiada sesiapapun yang simpati kepada orang yangsengaja membiarkan peluang pergi begitu sahaja tanpaberusaha untuk mendapatkannyaatau mempertahankannya.
Kita selalunya tidak menghargai seseorang yang hampir
atau menyayangi kita sehingga dia pergi meninggalkan kita; kemudian kita akan sedih dan menyesal mengingatkannya.

Terdapat banyak bebintang di langit tetapi hanya satu
sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatian anda. Dari kalangan
yang anda pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari anda walau diamana sahaja anda berada.
Ulasan:
Bahagian 1: orang yang bersama anda ketika ini mungkinbukanlah orang yang benar2 anda sayangi.
Bahagian 2: terdapat orang yang tahu dia tidak dapatbersama kamu ketika ini tetapi masih menyayangi kamu sepenuh hatinya, fikirkanlah.

Lawaknya bila kita meletakkan
standard untuk orang ygbakal kita sayangi, tetapi jauh di sudut hati, kita
tahu yang orang yg kita sayangi itu terkecuali daripada standard itu. (don't be too choosy!)Ulasan:
kita amat kritikal terutamanya kepada orang yg kita
sukai atau sayangi kerana kita mahukan yang terbaikuntuk diri kita. Tetapi sebenarnya kesempurnaan dan hubungan terbaik dapat dicapai dengan berusahabersama. Ia bukanlah terletak kepada satu individu sahaja.

Cinta itu membuatkan anda gembira walaupun ia sering melukakan.
Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepadaorang yg bertuah.
Ulasan:
Jika anda bertemu seseorang yang benar2 menghargai anda, maka dia
berhak mendapat kasih anda.

Menyayangi/mencintai itu umpama bermain piano.pertama, kita bermain ikut
peraturannya. Kemudian,lupakan peraturannya dan main ikut hati.
Ulasan:
kepercayaan terhadap pasangan adalah amat penting.Untuk
mempercayai seseorang yang anda sayang/cintai, anda
mestilah membuat dia mempercayai anda dahulu. Yakin terhadap diri sendiri dan pasangan anda. Jangan buat mereka ragu-ragu terhadap anda dan jangan ragu-ragu
terhadap mereka.

Apa kata seseorang memberitahu anda ini " saya tidakpercaya dengan courtship
(mendapatkan perhatian bagi memenangi seseorang). Ia cuma membuang masa
sahaja.Jika saya mencintai seseorang, maka saya akan
meluahkan isi hati saya kepadanya. Tetapi, ada pula pengecualian bagi anda,
jika anda mencintai saya,saya akan'court'(sentiasa cuba memenangi) andaselamanya... "
Ulasan:
Cinta itu memerlukan masa untuk disedari kehadirannya.terdapat cinta pandang pertama, tetapi ia masih memerlukan masa bagi pihak satu lagi menyedarinya.
Merinduinya apabila dia tiada di sisi, mengharapkanberita daripadanya apabila berjauhan...

Adalah lebih baik untuk berani mencintai walaupun akhirnya anda kecewa
daripada tidak mahu mencintai kerana takutkan risiko atau cabaran yang bakal mendatang.
Ulasan:
Jangan berputus asa apabila terdapat saingan dalampercintaan. Adalah lebih baik untuk
anda mencubanya terlebih dahulu; kerana jika anda berjaya,kemenangannya
itu teramat manis. Tetapi, jika andatidak mahu/berani mencubanya,anda mungkin akan kehilangan orang yang anda sayang/cintai selamanya.

Anda tidak pernah kalah/kecewa dalam mencintai/menyayangi. Anda cuma kalah jika andabertangguh.
Ulasan:
Jangan takut untuk meluahkan isi hati anda kepadaorang yang anda sayang/cintai.
Beritahu mereka dan biar mereka buat keputusan di pihak mereka.
Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ialah memberitahu
kepada orang yang anda sayangi betapa penting dan istimewanya mereka dalam hidup anda.Dengan itu, anda akan merasa lebih yakin dan puas. Dan anda akan rasa bangga
terhadap diri anda kerana anda telah menunaikan tanggungjawab anda
terhadap perasaan hati anda.

Jangan sesekali mengkhianati perasaan hati anda keranaakibatnya hanya anda yang akan sengsara; bukan oranglain. Salah satu cabaran paling sukar dalam hidupialah mencari orang yang tahu segala kelemahan dankekurangan diri anda, tetapi dia masih sangupmenyayangi anda dengan sepenuh hatinya.
Ulasan:
Cinta itu adalah berasaskan tolak ansur dan pengorbanan. jika dia tahu kelemahan dan kekurangananda dan masih sanggup bersama anda dan lebih
menyayangi anda, maka andalah orang yang palingbertuah! Dia layak mendapat cinta anda.

Ruang kosong di antara celah-celah jari kita dicipta untuk dipenuhi oleh jari-jari orang lain.
Ulasan:
Bukalah pintu hati anda, benarkan orang yang andasayangi masuk, jangan ragui tujuan mereka keranakeikhlasan itu dapat dirasai dalam hati.

Dalam percintaan, terdapat beberapa perkara yang perlu disedari. Apabila anda bercinta...
... Ia bukan'passport' untuk anda difahami; tetapi untuk andamemahami. Ia bukan 'passport' untuk anda mengambil itudan ini; tetapi untuk anda diambil. Ia adalah untukanda mendengar;bukan supaya anda didengar. Ia adalahuntuk anda berkorban dan
bertolak ansur; bukan untukanda meminta itu dan ini. Ia bukan untuk anda berkira2atau mengukur; tetapi untuk anda mencintai..

People Will Forget What U Said...
People Will Forget What U Did...
But People Will Never Forget How U Made Them Feel...

khas wt teman2 yg dlm situasi 'it's complicated' and 'in a relationship'
kadang2 kte xsedari ape yg brlaku disekeliling kite...
kite xsedar ade org yg menyintai dan menyayangi diri kte dlm diam...
kite trlalu leka dlm keasyikan dunia ciptaan sendri...
sampai xsedar...diri ini trlalu lalai...diri ini trlalu obses...mgkin kte trtinggal jauh
dblkg perasaan kte sndri tnpe kte rasai...mgkin jua kte xbrupaya utk mggapai ape yg dicitakan...
mgkin 1 ari 9ti kte akn sedar yg masa telah melepasi garisan usia kte...
walau ape jua perasaan kte ketika ini...bangkitlah dri mimpi2 indah yg brpanjangan...
lihatlah sekitar kte...
tutup mata dan bayangkn sape yg trlayar dwajah kte saat ini...
moga hati kte damai dsana...

kEtIka CiNTa beRtaSbIH... -bezz..jom layan..:)

Bertuturlah cinta mengucap satu nama
Seindah goresan sabda-Mu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih mengutus hati ini
Ku sandarkan hidup dan matiku pada-Mu

[*]
Bisikkan doaku dalam butiran tasbih
Ku panjatkan pintaku pada mu Maha Cinta
Sudah diubun-ubun cinta mengusik rasa
Tak bisa ku paksa walau hatiku menjerit

[**]
Ketika cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta

Back to [*][**]

Cinta…

Back to [**]

Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta
Ketika cinta bertasbih

Ahad, 11 Oktober 2009

sedey sgt~~~~

hikmah...hikmah...hikmah...

xpe hani..msti ade hikmah ni.. biase la.. manusia hanya mampu merancang.. dan hanya ALLAH yg akan menentukan... ALLAH nak menduga kau.. huk3.. redha.. dan bersyukur la... ade hikmah ni....


mlm td pny la aku bersemangat pilih baju untk pegi sekolah pd keesokan arinye.. hurm..tp.. bgun2 je drpd tido..kpale da penin2 lalat.. tekak perit sgt.. n akhirnya..selesema yg sgt teruk melanda.. redha..redha...


terpaksa la buat keputusan yg sgt mengecewakan ni.. aku x jadi g sekolah.. x larat beb.. nk pitam rase.. juz dpt tgk membe2 len besiap...:(


sedey..mmg sedey.. tp ape bole buat.. da mmg aku ditakdirkan utk x ke sekolah..ALLAH Maha Mengetahui..mane la tw..klu aku g sekolah rini.. aku tejatuh ke.. aku pengsan ke.. ALLAH sayang kau hani.. sbb 2 Dia nk tolong.. dan nk menduga... ALHAMDULILLAH...


da xde jodoh aku ngan dak2 ni.. rindu..mmg rindu... xpela.. tgk gamba pn jadila..



argh...penin..(tp sempat ag men tenet) td ngadu kat mak.. mak suh mkn ubat..tp xnk kot.. pil 2 telalu besar utk ditelan.. xpela.. biarla ia elok ngn sendirinye.. skg da ok sket cmpared to subuh td..hurm..alhamdulillah...tp mmg nmpk sgt la aku ditakdirkan x ley pegi.. subuh td bkn men ag sakitnye.. pas dorg sume betolak ke sek.. aku dgn automatiknye beransuq pulih.. hikmah..hikmah..

xpe hani.. ko disuruh belajar 2.. kan esk ade test.. okai2.. slamat study hani...huk2.. chayok!! ^.^

Jumaat, 9 Oktober 2009

baju oh baju....episod 2

tetiba tringat kat baju ni.. baju yg ingin dibeli tp x kesampaian.. skg msti da xde baju ni da..ritu pn tggl 2 elai je.. xpela.. akan ku jadikan kenangan..( sketched by amature- x same sgt dri segi seni dan bentuknye ^.^ )


Ahad, 4 Oktober 2009

bismillah..

Ya AllahSeandainya telah Engkau catatkan
Dia milikku tercipta buatku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan antara kami
Agar kemesraan itu abadi
Dan Ya Allah Ya Tuhanku yang maha mengasihi
Seiringkanlah kami melayari hidup ini
Ke tepian yang sejahtera dan abadi
Tetapi Ya AllahSeandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku
Bawalah ia jauh dari pandanganku
Luputkanlah ia dari ingatanku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan
Serta Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengerti
Berikanlah aku kekuatan
Melontar bayangnya jauh ke dada langit
Hilang bersama senja nan merah
Agar ku bisa bahagia
Walaupun tanpa bersama dengannya
Dan Ya Allah yang tercinta
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Walaupun tidak sama dengan dirinya

Ya Allah Ya Tuhanku
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik buatku
Kerana hanya Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambaMu ini
Ya AllahCukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang daif ini
Jangan Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini mahupun di akhirat
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia sama-sama
dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau redhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh
AMIN..Ya Rabbal A'lamin..

Ahad, 6 September 2009

adik ain ku sayang-

tgh sebok pk nak wat ape weekend ni...(mmg ngah blurr tataw nk watpe)
tetiba teringat kisah mlm semalam... kisah adik2 ku yang comel..hehehe


dorg bukanlah kanak2 bease... dorg hyperactive.. lemah dlm pelajaran.. suka main2...
hurm, itulah yang aku dengar mase 1st time nk pegi mengajar dak2 ni sem lepas...

tp, bile dah mengenali dorg.. aku dpt tw yang dorg memiliki kebolehan yang jauh lebih byk drpd knk2 laen.. cume dorg perlu digilap..dibimbing..dan diberi semangat..:)


semalam, aku jadi faci kepada 4 org student p'puan.. comel2 sgt!!!! seriously.. rase nk kiss2 dorg..comel sgt..hik3. 1 0f dorg kasi aku gift yg sweet sgt.. tenkiu adik ain...:D


ni hadiah adik ain kepadaku...
-pandangan hadapan-



-pandangan belakang-


adik ain ni baru darjah dua. comel. dye rase bendera yang dye buat ni da sgt lawa. tu yang nk kasi kt aku tu. tp aku baru tringt yang aku xpuji pn bendera ni. aku cme ckp terima kasih.. ak sebenarnye tekejut coz adik ain sudi kasi aku bende yg dye syg. oh, adik ain.. maafkan kak farah ye..hehehe. t klu kak farah dtg ag.. kak farah bawakkan hadiah tuk ain lak..:) bendera ni mmg cantik! ^.^ ak akan simpan wat kenangan...

hurm..aku bangge tol ngan dorg.. dorg ade potensi..cume xde keyakinan.. mcm adik ain ni.. semngat tol dye cite english dye dpt 95%.. tahniah... sem lepas lak.. sorg adik aku gak.. name dye adik izham...comelll!! tp dye xde smlm..xpela.. adik izham pn ritu time aku baru smpai sek, terus serbu aku bgtaw dye dpt markah tggi dlm maths.. muke xley nk bangge lagi.. hik3.. banggenye kak farah ngan korg2 ni...

k la..nk basuh kain...daaa

-hijab cinta kita-

sebenarnya hidup ini terlalu indah untuk dipersia. cinta..jodoh adalah aturan dariNya. Malah,kita sebagai hamba haruslah berusaha disamping tidak melupakanNya kerana andai sudah tertulis jodoh kita.. takkan lari gunung dikejar. Namunbegitu, jangan kerana cinta kita lupa pada Allah, lupa pada keluarga yang pernah membesar dan berjasa pada kita sebaliknya dengan cinta kita haruslah menjadi semakin kuat dalam menempuh hidup yang penuh dengan pandcaroba ini.

cinta itu suci andai kita pandai menjaganya. sesungguhnya, cinta yang berlandaskan syariatlah cinta yang paling diberkati. Hijab cinta kita seharusnya diberikan kepada yang hak iaitu insan bernama suami begitu juga hijab cinta suami hanya untuk isteri.

Bukan jual mahal.. apetah lagi lagi ego.. malah, sebaliknya takut pada dosa.. takutkan azab andai hubungan yang terjalin di luar batasan syariat. selaku manusia kita tidak akan lari drpd godaan syaitan. untuk itu, menghindari adalah perkara yang perlu dilakukan.

-Ya Allah..jika dia benar untukku.. dekatkanlah hatinya dengan hatiku- aku redha..
kuatkanlah juga hatiku drpd godaan2 syaitan..nauzubillah.. teguhkanlah imanku untuk menghadapi setiap yang telah ditentukan untukku...amin-

not perfect stori...

Hurm....
Baru balik dr sk bandar anggerik sek 6... bezzzz sgt!!! Lepas gak rindu aku kat budak2 comel 2.. hik3..Seriously, b4 dis mmg aku rindu sgt kat dorg.. dgn muke yg comel..dgn kaletah nakal2..ish3.. bijak.. aktif.. mmg dorang da bejaye buat aku sgt eppy td... rindunye kat dorg... bile la dpt jumpe dorg ag... pasni ssh sket r nk jumpe.. aku ade koko setiap pagi sb2.. mmg x sempat nk g sekolah...huuuu...T_T balik td tapau balik mkanan yg x abes wat sahur..yuhuuu!!^.-
Adik beradik aku sket je... budak2 mmg xde.. anak2 mak abah ku sume da besa2.. hihii.. jadi aku da anggap dak2 mcm adik aku... ssssayang sgt!! Hurm.... sukenye ak pada budak2 ni..
Penatnyee.. ros kate ak da kurus... yela, da hari2 jln kaki balik kelas..(semenjak tmbang bas rapid naek ni kan).. dgn pose lg.. mmg patut pn badan susut.. tp ak akan cube maintain kan berat badan.. biar sedang2 aje...heee..
Beberape arini.. mmg byk prob.. dgn persekitarannye.. dgn emosi x stabil nye... biase la msalah pmpuan klu time2 cmni...... bad mood je keje... tp bile time eppy 2 sampai.. mmg x igt dunia da..hik3
Em, skg da masuk separuh akhir ramadhan.... cepat je masa berlalu... semoga ibadah aku diterima...amin...
Gudluck tuk korang sume gak...:)

Isnin, 10 Ogos 2009

........InDaHnYa PeRsaHabaTan........

~sahabat~
aku tidak pernah mengimpikan pertemuan ini
apalagi mengharapkan hidup yang kosong
kembali berseri....
haruman ukhwah yang telah engkau sirami
bak hembusan kasturi
yang memberi sinar baru
pada diri ini....
siapa aku tidak layak dihargai
tapi kau tetap tegar melayani
ku lafazkan zikir alunan illahi
sujud menangisi anugerah persahabatan suci....
moga kita tetap bersama meniti hari
jatuh bangun sama dirasai
teruskan perjuangan srikandi islami
walau darah membasahi bumi....
MAAFkanlah diri ini
andai diri ini TIDAK mampu
menjadi teman dan sahabat
yang TERBAIK yang diimpi
minta maaf sahabatku......
terima kasih untuk persahabatan ini....
ikhlas,
-hani nia-
Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang dicari- Saidina Ali as.
p/s: ayat2 cilok di atas telah diedit sedikit khas buat sahabat2 yang sudi berkawan dengan hani.......tq korang sume...luv u'all!! :D