sekadar ingin berkongsi

Rabu, 25 November 2009

kisah se0rg hamba Allah..

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!... bunyi....aauuummmmm!!!!! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu mengejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan matanya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah- celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas. Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya . Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba....terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu... bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu.

Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, “Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni.” Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.

Dari cerita diatas kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, jadi beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat si hamba Allah bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita sebab tu tikus tu gigit tali. Madu...,madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba Allah itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Sama-samalah kita insafi diri... :)

p/s: di copy from fb.. name di tagged by naemah.. bezz n menginsafkan..
saje nk kongsi ngan korg jgk..:)

Isnin, 23 November 2009

caution!!

hurm.....
selama ni aku cume penah dengar or baca kat surat kabar je pasal ni... psl pak arab yg memperdayekan mangsanya kat atm... ish.. mmg menakutkan!! last2 terjadi kat diri sendiri...
eeyyy... alhamdulillah xde ape2 yg buruk belaku...hurmm...

smlm... aku nk kuar kn duit kat atm maybank 500m dari umah aku.. akak ikut skali.. tp dye lmbat sket masuk cz dye nk dok belek2 kete dye dulu... huh.. so.. aku je la sesorang g masuk bank...
keadaan lam bank 2 tenang je.. sunyi.. n adela beberape org di dlmnye.. aku pun dgn tanpa syak ape2 exited je nk kuarkan dwet... huhuu.. tetiba aku perasan ade someone menghmpiri aku.. bile aku pusing blkg.. dye terus g atm sebelah.. makhluk ni lelaki.. klu tgk drpd gayanye.. pakaian kemas.. bertopi.. muka suci.. putih..muka arab(tataw la klu bangla ke..).. tp mmg muka baik laa..

bile aku nk tekan pin.. dye dok intai2.. aku tkan pin slow2.. takut dye prasan no yg aku tekan.. tggu dye pusing ke lain... tp dye still dok perati.. aku tataw nape aku xde keberanian nk pndg or marah dye...haih.. penakut sgguh.. aku da rase len mcm... neves gile time 2.. istighfar jee.. jgn la kene pukau~

aku tkan la amount... then..b4 kad atm aku nk kuar.. ade org sentuh blkg aku.. dye tunjuk duit yg btaburan btul2 kat sebelah kaki aku... ade beberape elai not 10 n 5 rnggit... org td sebut 'ur money'.. aku da heran.. sejak bile lak aku ade dwet sebanyak 2?? rase len mcm da ni...aku terus geleng kpala.. then amek kad n dwet dgn lajunyee.. bile aku pusing blkg.. tgk sume dwet yg byk td ilang.. skali ngan org td ilang... aku blurr.. cepatnye dye gerak...

pas2 ade pakcik india ni dtg kat aku.. dye tny ' betul ke bkn dwet u?? betul2 kat kaki u td'
aku x jwb kot... still in blurr... lam bank 2 xde org len kot.. pas2 akak masuk... tny nape aku len mcm je.. huhu.. muke cm nmpk antu fighter... aku cite la kat akak.. akak suh cek baki lam akaun.. takut kes kat surat kaba 2 jadi kat aku lak.. cek2.. huhuuu... dwet still ade... syukur2... klu x.. kedana la aku di watnye..

bile2 pk2 balik... cara ni cm same je ngan care pak arab lam srt kaba 2.. tyme org nk kuarkan dwet.. teraburkan dwet kat lantai.. suruh org 2 kutip.. dlm mase yg kejap.. sume dwet lam akaun abes.. n org2 arab 2 pn ilang skali.. eeyyyy... seram!!

alhamdulillah.. sume dwet aku selamat..hihii.... huh..ade ati nk kenekan aku??? mntang2 r muke aku muke senang kene tipu... hah.. baru dye tw sape aku yg sebena..... huh~

p/s: ati2 la wahai sahabat2ku... klo nk kuar kn dwet.. make sure ade org yg dikenali jage kt blkg.. zaman skg ni mcm2 care org nk menipu... eeee.. k roger n out~

Sabtu, 7 November 2009

syukur alhamdulillah

**di copy n paste from website iluvislam.. byk artikel psl bersyukur ni.. hurm.. bile bace sume... baru t'sdar.. betapa kurangnya aku bersyukur selama ni.. terlalu byk da nikmat yg ALLAH TAALA beri kat kita.. iman..islam..akal..family..saudara..rakan2..udara..chy matahari..n byk3 lg.. tp aku terlalu leka utk bersyukur..T_T
syukurlah aku dah diberi kesedaran.. syukur aku masih belom terlambat...
alhamdulillah......... syukur.. terima kasih Ya ALLAH atas segala nikmatMu...:)

lirik lagu ungu-syukur alhamdulillah

Selalu ku sakiti Engkau dengan dosaku
Ku balas segala kebaikan-Mu dengan kekurangan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahawa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku

Selalu ku tingalkan Engkau dengan khilafku
Ku balas segala kemurahan-Mu dengan keburukan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahawa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Ya Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Ya Rabbi atas rahmat dalam hidupku



Pesanan Editor: Sesungguhnya Allah swt Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. Mari berfikir sejenak wahai sahabat, jika sifat Ar-Rahman nya meliputi segenap alam, kepada yang Islam dan bukan Islam apatah lagi sifat Ar-Rahim Nya, yang hanya memayungi hamba-hambaNya yang beriman. Jika engkau perbaiki amalmu, menuruti suruhannya dan meninggalkan larangannya semampu mu, bersabar dengan segala ujian dan sentiasa bersyukur bukankah itu lebih baik bagimu kerana pasti takkan pernah DIA akan meninggalkanmu walau sesaat.



'Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak' (Hadis Qudsi)


## jom sama2 kita bersyukur dgn nikmat2 ALLAH ni...:) hargai nikmat2Nya.. balas nikmat2Nya dgn kebaikan.. juz lakukan segala suruhan n tinggalkan larangan..belom terlmbat lg sahabat2ku...:) gudluck utk sume..:D
nk ingtkn korg dan juga peringatn utk diri ini-

Selasa, 3 November 2009

duhai sang lipas~

alhamdulillah....
1 paper sudah selamat berlalu.... hehehe... 5-1=4!!!
4 papers more!!! cayok!!

tp bukan itu yg aku nk stori... its about Mr Lipas!! hehe..why i called it Mr becoz makhluk 2 da m'huruharakn, kuat, melawan dan degil!! adeh.. xkn miss kot ek?? slalu yg degil ni jantan je la.. huuhuu..

mule2 camni...
mlm 2.. time tgh tension2 study... tetiba pintu bilik kami diketuk dgn cemasnye.. upenye jiran bilik depan kami yg ketuk...
trus je tny "takut lipas x???"... hah?? lipas???? kitorg pn ape ag.. terus je angguk dgn lajunye!! huuu...mmg takut beb! geeeliiii~~~~~

dye nk mintak tolong halaukan lipas lam bilik dye... kitorg pn jd simpati... wlupun takut... kitorg still g bilik depan.. tringin gak nk tgk rupe lipas 2~ tp... bile tgk je rupe lipas 2....... meremang trus bulu roma!!! besarnye!!!! rase nk lari pn ade... tp kesian kat jiran pny psl.... kami still bdiri kaku kat pintu...huuuu... bole tgk je la...

beberapa minit blalu..... keadaan still same... kitorg juz bdiri kaku di dpn pintu smbil peluk penyapu... (konon nk halau la... tp....) Mr Lipas 2 pn stay remain kat position yg same... ntah ape la dye pk... syok sgt kot landing kat meja jiran aku tuh... hurm...

nk mintak tolong org len.... tp dorg mcm xde je.. sunyi sepi... da tido kot... nasib kitorg laa...

aku pn dgn gaya hero nye trus la menghampiri lipas td... nekad nk halau!!! klu biar lame2 mmg x studi la kitorg jwbnye.. asik dok perati lipas je.. kitorg tgk dye... dye tgk kitorg balik... dye tgk kitorg.. kitorg tgk dye balik.. adeh!

dengan b'senjatakan penyapu... aku trus tolak lipas 2 ke arah pintu.. time 2... hanya Allah je yg tw betape cuaknye aku.... mggeletar lutut... mmg da x ingt ape da... yg aku taw... time 2 aku da jerit sekuat ati!!!!!! (tedengar gak sket2 suara2 latar kat blkg aku.. msti rumet n jiran aku pn jerit skali..huhu)

but lipas 2 mmg degil... melawan.. lgsung x nk ikut ckp penyapu 2.. still dok pusing2 kat lantai bilik.. lipas 2 panic kot sbb time 2 mmg kitorg jerit skuat ati... aku awal2 da lompat atas katil.. heee..(tp tgn still pgg penyapu nk halau lipas)

at last... lipas 2 bejaya dikeluarkan... aku pn kuar la skali.. kang x psl2 dye masuk bilik aku lak.. eeeeiiii~~ but.. bley plak tetibe lipas 2 ade ati nk kejar aku??? wuuuu... sape x takut??? aku pn lari laa... tejerit2 aku dibuatnye! ish! then, aku tgk dye stop.. aku kejar dye balik.. dye pn lari.. huhu.. mcm men kejar2 lak..

aku kejar la dye smpai ke toilet... agak2 da selamat... aku stop la kejar... biarlah lipas 2 aman di toilet.. jgn masuk bilik aku sudah.. cpt2 aku pth balik.. tetibe jiran aku dgn gaya ganasnye terus je kejar lipas 2 n ketuk sekuat ati... tekejut gak n tindakan jiranku 2.. mane dye dpt keberanian pn aku xtaw..huhu.. td bkn men takut ag~ hik3..hm..cubaan petama tuk membunuh lipas tu gagal... lipas 2 kuat... dye lawan balik jiran aku 2.. x psl2 jiran aku 2 lintang pukang patah balik.. huhu.. penyapu pn da tetinggal kat depan pintu toilet.. then.. dgn brani nye jiran aku 2 amek balik penyapu.. n pukul lg lipas 2 skuat ati... ganaz gak gayenye... geram sgt kot.. huhu.. (aku n rumet awal2 da nyorok kat tepi pintu bilik...) Mr Lipas 2 akhirnya x dpt nk menyelamatkan diri.. pasrah je dgn ketukan drpd jiran ku itu..

umurnya x pnjg... xpela.. lipas 2 da silap lgkah g masok bilik jiran aku.. akhirnya dgn muka lega jiranku ucap trima kasih kat kami... :D

wlupun aku lg byk menjerit drpd effort m'halau lipas 2.. tp aku still bangge n diri sndiri.. at least brani gak g kejar lipas 2..hik2..

wlubgaimanapn... tq kat Mr Lipas yg x pnjg umur 2.. sbb da bg peluang kat aku jerit sekuat ati.. at least.. da kurangkan sket tension aku time study td.. lega..lega.. huhu.. trus ley smbung study dgn senyuman..cewah!

tq gak kat jiranku yg bg peluang kat kitorg utk tgk rupa Mr Lipas tu..

n last but not least...tq also 2 my rumet yg ade skali di tempat kejadian... s'krg2nye dye ade niat nk menolong.. wlupun skadar tolong jerit je..hiiihii:p

inilah kisah kami dgn hanya seekor lipas~
-mlm b4 my first paper-